Nyheter om spel och spelbranschen

LeoVegas kvartalsrapporterar: ”Enbart Sverige stod för 37% av våra intäkter”

När LeoVegas rapporterar resultat och kommentarer från årets andra kvartal står det klart att spelbolaget fortsätter ta marknadsandelar. Bolaget lyfter bland annat fram utvecklingen på den danska marknaden.

Nytt i rapporten är bland annat att LeoVegas delger hur viktig den svenska marknaden är.

– Ett av våra ledord är transparens. Vi tror att transparens skapar förtroende. Det blir enklare för våra kunder och aktiemarknaden att förstå vad vi gör. Därför väljer vi nu, som första spelbolag, att separat visa hur stor vår verksamhet i Sverige är, delger Gustaf Hagman, vd och medgrundare av spelbolaget, i rapportens vd-ord.

– Enbart Sverige stod för 37% av våra intäkter i det andra kvartalet, något vi är mycket stolta över.

Lästips:  Stark tillväxt för Cherry: "Stolt över den entreprenörkraft som finns bland medarbetarna"

Bra start i Danmark

Danmark, som lanserades för cirka 6 månader sedan, stod för 6 procent av intäkterna i det andra kvartalet.

– Den fantastiska utvecklingen i Danmark fortsätter och även Storbritannien har haft ett imponerande kvartal. Detta ger oss ett starkt momentum som fortsätter in i tredje kvartalet där juli börjat riktigt bra med spelintäkter, netto på nya rekordnivån 18,3 MEUR, berättar Gustaf Hagman.

LeoVegas Sport lanserades på den danska marknaden den 7 juli.

Lästips:  Ulf Hörnberg utsedd till tillförordnad vd och koncernchef för Svensk Travsport

Mobilen står för två tredjedelar

Företaget är sprunget ur mobilt spelande och mobilen står för 67 procent av det totala antalet deponeringar.

Antalet deponerande kunder uppgick till 173 034 och av dem var 73 014 nya under det första halvåret. De återkommande kunder uppgick till 100 020, en ökning med 49 procent jämfört med tidigare period.

Rörelseresultatet för det första halvåret uppgick till 5,5 miljoner Euro.

Lästips:  ATG:s spelomsättning ökar: "Glädjande siffror"

Lyfter fram Leo Safe Play

Inom spelansvar lyfter Gustaf Hagman verktyget Leo Safe Play.

– LeoVegas fortsätter att vara drivande även när det gäller ansvarsfullt spel och har under kvartalet lanserat ett specialutvecklat självtest för våra kunder och ett internt e-learning verktyg.

– Detta i kombination med övriga verktyg, för att upptäcka och hantera riskfyllt spelande, gör vårt Leo Safe Play program till ett av de främsta.

Avslutningsvis kan noteras att LeoVegas har en stark kassaposition, på omkring 60 miljoner Euro, vilket gör att man öppnar dörren för köp på marknaden.

– Vi har resurser att göra förvärv och investeringar framöver och vi ser goda möjligheter på marknaden, skriver Gustaf Hagman.

Hela rapporten finns att ta del av här (pdf).


 *** Inbjudan: Kom på Spelfrukost i Stockholm 24 maj! 


*** Se allas löner och ta del av lönestatistik: Ratsitkatalogen 2018


 *** Förverkliga dina drömmar: Spara i aktier eller fonder hos Avanza 


*** Alltid fast pris, aldrig bindningstid. Behåll ditt nummer med Fello mobilabonnemang.


*** Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev.

Det här inlägget innehåller reklamlänkar från Avanza, Fello och Ratsit. Om du väljer att köpa något via dem går en liten summa till The Gambler Magazine. Länkarna är ett sätt att minska sajtens kostnader. Använd dem gärna.

Gå till Start