Nyheter om spel och spelbranschen

LeoVegas kvartalsrapporterar: ”Enbart Sverige stod för 37% av våra intäkter”

När LeoVegas rapporterar resultat och kommentarer från årets andra kvartal står det klart att spelbolaget fortsätter ta marknadsandelar. Bolaget lyfter bland annat fram utvecklingen på den danska marknaden.

Nytt i rapporten är bland annat att LeoVegas delger hur viktig den svenska marknaden är.

– Ett av våra ledord är transparens. Vi tror att transparens skapar förtroende. Det blir enklare för våra kunder och aktiemarknaden att förstå vad vi gör. Därför väljer vi nu, som första spelbolag, att separat visa hur stor vår verksamhet i Sverige är, delger Gustaf Hagman, vd och medgrundare av spelbolaget, i rapportens vd-ord.

– Enbart Sverige stod för 37% av våra intäkter i det andra kvartalet, något vi är mycket stolta över.

Lästips:  Folksam inleder egen granskning av spelbolag: "Ska besluta om och hur vi ska agera"

Bra start i Danmark

Danmark, som lanserades för cirka 6 månader sedan, stod för 6 procent av intäkterna i det andra kvartalet.

– Den fantastiska utvecklingen i Danmark fortsätter och även Storbritannien har haft ett imponerande kvartal. Detta ger oss ett starkt momentum som fortsätter in i tredje kvartalet där juli börjat riktigt bra med spelintäkter, netto på nya rekordnivån 18,3 MEUR, berättar Gustaf Hagman.

LeoVegas Sport lanserades på den danska marknaden den 7 juli.

Lästips:  Svenska Spel lanserar Triss Premium – vinnare får 10 000 kr per dag i ett år

Mobilen står för två tredjedelar

Företaget är sprunget ur mobilt spelande och mobilen står för 67 procent av det totala antalet deponeringar.

Antalet deponerande kunder uppgick till 173 034 och av dem var 73 014 nya under det första halvåret. De återkommande kunder uppgick till 100 020, en ökning med 49 procent jämfört med tidigare period.

Rörelseresultatet för det första halvåret uppgick till 5,5 miljoner Euro.

Lästips:  Lotta Nilsson Viitala: "Ett steg närmare vår vision att bli Nordens största och mest lönsamma spelbolag"

Lyfter fram Leo Safe Play

Inom spelansvar lyfter Gustaf Hagman verktyget Leo Safe Play.

– LeoVegas fortsätter att vara drivande även när det gäller ansvarsfullt spel och har under kvartalet lanserat ett specialutvecklat självtest för våra kunder och ett internt e-learning verktyg.

– Detta i kombination med övriga verktyg, för att upptäcka och hantera riskfyllt spelande, gör vårt Leo Safe Play program till ett av de främsta.

Avslutningsvis kan noteras att LeoVegas har en stark kassaposition, på omkring 60 miljoner Euro, vilket gör att man öppnar dörren för köp på marknaden.

– Vi har resurser att göra förvärv och investeringar framöver och vi ser goda möjligheter på marknaden, skriver Gustaf Hagman.

Hela rapporten finns att ta del av här (pdf).

 *** Få tillgång till alla artiklar på The Gambler Magazine: Teckna Premium för 79 kr/månad 


*** Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev.

Gå till Start