Nyheter om spel och spelbranschen

Catena Media växer, byter strategi och köper nytt

Affiliateföretaget Catena Media växer så det knakar. Företaget kan beskrivas som en hybrid mellan spelbolag och media, med affärsmodell att hjälpa kunderna välja bästa spelsajt för respektive ändamål; test- och prisjämförelsesajter som lead-generering till speloperatörerna.

Catena Media har medvid och redovisar intäkter under det första kvartalet 2017 som uppgick till totalt 15,23 miljoner Euro, vilket är en dryg dubblering jämfört med motsvarande period i fjol.

– Det första kvartalet är säsongsmässigt starkt och vi är nöjda att konstatera stabila tillväxtsiffror i våra befintliga tillgångar. AskGamblers är ett bra exempel på en tillgång som vi förvärvade i april förra året, och som har haft en mycket positiv utveckling sedan dess, berättar Robert Andersson i kvartalsrapportens vd-ord.

Enligt Catena Media är ”NDC” ett av bolagets viktigaste nyckeltal. NDC står för New Depositing Customers, det vill säga antal nya kunder som Catena Media värvar till speloperatörer/-bolag.

Lästips:  Projekt 1000Triss är avslutat: "Trodde inte att det skulle bli så här stort"

Delar intäkterna med spelbolagen

NDC för det första kvartalet 2017 uppgick till 80 421 stycken, en ökning med 20 procent jämfört med utgången av 2017.

– Under kvartalet har vi tagit ett strategiskt beslut om att skifta från betalda medieintäkter mot en intäktsdelningsmodell som kommer förlänga intäkterna per kund, beskriver Robert Andersson. Detta i motsats till förskottsbetalning som annars är ett typiskt förhållningssätt för betald media, fortsätter han.

– Dessutom är intäktsdelningsmodeller lönsammare över tid och bidrar till att bygga strategiska värden. Därför har vi fattat beslut om att påskynda övergången från betald media mot intäktsdelning i en högre takt än vad som ursprungligen planerades.

Lästips:  LeoVegas live med irländsk licens för sportspel

Växer genom ökat spelande och förvärv

Catena Media är på offensiven i en affiliatemarknad som drivs framåt både av organisk utveckling och av förvärv.

I maj köpte företaget den brittiska sportspelsaffiliaten Online Media och den 16 maj offentliggjorde Catena Media att man undersöker möjligheten att utnyttja resterande del av utestående emissionsram med en obligationsemission på 50 miljoner Euro.

– Kapitaltillskottet planeras användas för förvärv, meddelade bolaget.

Lästips:  Maria Wennerberg Sedigh värvas till Spelbranschens Riksorganisation

Köper Newcasinos.com för minst 7,6 miljoner Euro

Idag, tisdag 23 maj, kommunicerar Catena Media att man köper Newcasinos.com.

– Med detta uppköp förvärvar vi ytterligare en framgångsrik online casino-affiliate som kompletterar och stärker vår portfölj. Säljarna har visat en stabil tillväxt och ett intressant utbud av innehåll. Det här ligger helt i linje med vår strategi att delvis växa genom förvärv och fortsätta vår solida tillväxthistoria, säger Catena Medias vd Robert Andersson.

Köpeskillingen består av en initial betalning om 7 650 000 Euro samt en tilläggsköpeskilling om maximalt 4 250 000 euro, som är baserad på de intäkter som genereras under det närmaste året.

Lästips:  Tidigare PR-chefen: "Vissa företag i branschen tvingas bli mer professionella"

*** Teckna Premium: Få tillgång till allt innehåll och låsta artiklar!


*** Boktips: Kortspelshandboken av Dan Glimne: ny och utökad upplaga, med över 300 spel (utgiven 2016)


*** Boktips: 5000-1: The Leicester City Story: How We Beat the Odds to Become Premier League Champions


*** Boktips: No Limit Hold'em: Teori och praktik av David Sklansky, Ed Miller


*** Boktips: Against All Odds: Leading Nokia from Near Catastrophe to Global Success

Gå till Start