Nyheter om spel och spelbranschen

Hårdare regler mot spelreklam i Australien

Australien genomför just nu en rad förändringar på sin spelmarknad. Landets befolkning är en av de mest spelande i världen.

IP-blockeringar, stopp för spel (insättningar) via betalkort samt förbud mot sign-up-bonusar är några av delarna som diskuteras flitigt, alternativt redan har införts.

Flera onlinekasino- och pokeroperatörer har valt att lämnat landet.

En av de nya reglerna gör gällande att spelreklam förbjuds i samband med sändningar av idrottsevenemang och matcher före klockan 20:30.

Lästips:  Catena Media växer, byter strategi och köper nytt

Spelreklam förbjuds i anslutning till tv-matcher

Reklamstoppet gäller från 5 minuter innan matchstart till 5 minuter efter.

Kommunikationsminister och senator Mitch Fifield menar att förbudet säkrar ”en ren och tydlig zon för familjer och barn att se på livesport”.

Förbudet ska inte gälla lotterier eller hästkapplöpning, ”because no child has ever grown up to become a race betting or lottery addict”.

Lästips:  Leifby gör tv-serie för Casumo

Gäller alla medier

Reklamreglerna gäller oavsett vilket media idrotten/matchen sänds via; tv, radio och Internet.

Det är i dagsläget oklart hur förbudet påverkar landets idrottslag och ligor, som sponsras av spelbolag.

The Gambler Magazine noterar att den nationella rugbyligan har ett avtal med Sportsbet på motsvarande 390 miljoner kronor.


*** Teckna Premium: Få tillgång till allt innehåll och låsta artiklar!


*** Boktips: Kortspelshandboken av Dan Glimne: ny och utökad upplaga, med över 300 spel (utgiven 2016)


*** Boktips: 5000-1: The Leicester City Story: How We Beat the Odds to Become Premier League Champions


*** Boktips: No Limit Hold'em: Teori och praktik av David Sklansky, Ed Miller


*** Boktips: Against All Odds: Leading Nokia from Near Catastrophe to Global Success

Gå till Start