Nyheter om spel och spelbranschen

Hårdare regler mot spelreklam i Australien

Australien genomför just nu en rad förändringar på sin spelmarknad. Landets befolkning är en av de mest spelande i världen.

IP-blockeringar, stopp för spel (insättningar) via betalkort samt förbud mot sign-up-bonusar är några av delarna som diskuteras flitigt, alternativt redan har införts.

Flera onlinekasino- och pokeroperatörer har valt att lämnat landet.

En av de nya reglerna gör gällande att spelreklam förbjuds i samband med sändningar av idrottsevenemang och matcher före klockan 20:30.

Lästips:  Lotteriinspektionen får stöd av Högsta förvaltningsdomstolen: "Marknadsföring av utländska spelsajter är förbjudet"

Spelreklam förbjuds i anslutning till tv-matcher

Reklamstoppet gäller från 5 minuter innan matchstart till 5 minuter efter.

Kommunikationsminister och senator Mitch Fifield menar att förbudet säkrar ”en ren och tydlig zon för familjer och barn att se på livesport”.

Förbudet ska inte gälla lotterier eller hästkapplöpning, ”because no child has ever grown up to become a race betting or lottery addict”.

Lästips:  Svenska Spels Forskningsråd arrangerar dag för spelberoendeforskning

Gäller alla medier

Reklamreglerna gäller oavsett vilket media idrotten/matchen sänds via; tv, radio och Internet.

Det är i dagsläget oklart hur förbudet påverkar landets idrottslag och ligor, som sponsras av spelbolag.

The Gambler Magazine noterar att den nationella rugbyligan har ett avtal med Sportsbet på motsvarande 390 miljoner kronor.

 *** Få tillgång till alla artiklar på The Gambler Magazine: Teckna Premium för 79 kr/månad 


*** Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev.

Gå till Start