Nyheter om spel och spelbranschen

Svenska Spel förlänger med Svensk Innebandy till och med 2018/2019

Dela den här artikeln:

Svenska Spel och Svensk Innebandy är överens om ett nytt avtal som gör Svenska Spel till innebandyns fortsatta huvudsponsor till och med säsongen 2018/19. Avtalet är värt 6,7 miljoner kronor/år.

Svenska Spel har varit huvudsponsor till svensk innebandy i över 20 år.

– Det är mycket glädjande att vi får fortsatt möjlighet att bidra till sportens utveckling, säger Svenska Spels vd Lennart Käll.

De senaste säsongerna har spelbolaget bland annat stöttat utvecklingen av Svensk Innebandys Utvecklingsmodell som bland annat syftar till att motverka att barn och ungdomar slutar med idrott i unga år.

– Vi ser att Svensk Innebandy går i bräschen när det gäller förändring av svensk idrott, fortsätter Lennart Käll. Innebandyns utvecklingsmodell vill utveckla individerna och värnar om livslångt idrottande vilket i förlängningen breddar bredden samtidigt som det kan spetsa eliten.

– Vi vill fortsätta att vara en del av den resa som innebandyn påbörjat, säger Lennart Käll.

”De har tydligt visat att de tror på det vi gör”

Göran Harnesk, generalsekreterare för Svensk Innebandy, är glad över det fortsatta samarbetet.

– Såväl idrottsrörelsen som spelmarknaden är i faser där det som varit självklart under många år inte är det längre. Det är en hel del nya vindar och därför känns det tryggt att ingå ett avtal med en samarbetspartner som vi känner väl och tycker bra om.

Lästips:  Svensk elitinnebandy utbildas mot uppgjorda matcher

Han fortsätter:

– Svenska Spel känner till våra mål och våra utmaningar väl och har själva ett tydligt samhällsansvar. De har redan bidragit till den satsning vi gjort för livslångt idrottande genom olika aktiveringar i samband med våra arrangemang.

– De har tydligt visat att de tror på det vi gör och vill fortsätta stödja oss. Vi vill vara ”Folksporten för alla – alltid!”, avslutar Göran Harnesk.

Avtalet mellan Svensk Innebandy och Svenska Spel är skrivet på tre år och enligt spelbolaget värt 6,7 miljoner kronor/år.


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rättigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start