Nyheter om spel och spelbranschen

Dunderår för Folkspel – ökade med över 20 procent

Dela den här artikeln:

Folkspel, som titulerar sig föreningslivets eget spelbolag, är framförallt kända för produkter som BingoLotto och Sverigelotten. Under 2015 delade spelbolaget ut 160 miljoner kronor till föreningslivet och när bokslutet för året summerades blinkade siffrorna i den grönaste av nyanser.

Spelbolaget, med sitt säte på västkusten, ökade med hela 21 (!) procent.

Siffran kan jämföras med de knappa två procent som den totala reglerade svenska spelmarknaden ökade jämfört med 2014.

– Det var en ökning med cirka 690 miljoner kronor (+1,5 %) jämfört med 2014, meddelade Lotteriinspektionen.

Efter utbetalda vinster var omsättningen 16,7 miljarder kronor, en ökning med cirka 250 miljoner kronor (+1,5 %).

Inte bara idrottsföreningar

Folkspels lotter är en viktig inkomstkälla för föreningar runt om i landet och idag är fler än 9 000 av dem anslutna till Folkspel.

– Eftersom allt vårt överskott går direkt tillbaka till föreningslivet, känns det förstås extra bra att vi ökade så stort under förra året, säger Hans Sahlin, vd för Folkspel.

Värt att notera är också att det inte ”bara” är idrottsföreningar som säljer produkterna och tar del av stödet, utan allt från scouterna till pensionärsföreningar, fiske- och jakt med flera.

– Vi har sett ett ökat intresse för Bingolotto i och med att Ingvar Oldsberg tog över som programledare samtidigt som programmet började sändas i TV4. Skraplotten Sverigelotten har dessutom blivit mycket uppskattad ute i föreningarna, berättar Hans Sahlin.

Lästips:  Anna och Emil blir ambassadörer för Folkspel

Under fjolåret beräknas den reglerade svenska spelmarknaden ha haft en bruttoomsättning på 45,6 miljarder kronor (före utbetalda vinster) enligt Lotteriinspektionen.

Folkspels del av omsättningen utgörs av strax över en miljard, närmare bestämt 1 048 miljoner.


*** Sponsrat: Visste du att TR Media når ca 300 000 spelintresserade varje vecka?


*** Vad är ROI? WikiBet ger svar och reder ut begreppet.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start