Nyheter om spel och spelbranschen

SHL V75 Challenge blir ATG:s hockeykampanj

Dela den här artikeln:

Vilken SHL-klubb är bäst på V75? Det ska ATG och högstaligan i ishockey ta reda på som en del av spelbolagets sponsring av SHL. Formatet är döpt till SHL V75 Challenge och går ut på att klubbarna tävlar mot varandra med hjälp av sina supportrar.

– Det känns fantastiskt kul att äntligen kicka igång det här, säger ATG:s marknadschef Sten Andersen.

Under åtta veckor kan hockeysupportrar heja fram sitt hockeylag på travbanan i SHL V75 Challenge. SHL-klubbarna får en egen lagsida på ATG.se under ATG Tillsammans, där supportrar kan gå med för att spela tillsammans med hockeystjärnorna.

– Hockeyfans som inte är så insatta i travet får nu chansen att spela V75 tillsammans med sina idoler. Dessutom skapar vi ett eget SHL-lopp där fansen kan följa och heja på sitt lags häst, förklarar Sten Andersen.

Stort travintresse bland hockeyspelarna

Varje vecka lägger spelare från respektive klubb upp egna travsystem i form av andelsspel. Det lag som spelat in mest pengar under perioden koras till vinnare.

– Nu tar vi kampen om att vara bäst, som alltid finns inom SHL, till landets travbanor. Många SHL-hockeyspelare har ett brett travintresse och med deras expertis vill vi engagera SHL-klubbarnas supporters, berättar Ulf Rönnmark, marknadsansvarig på SHL.

Han fortsätter:

– SHL V75 Challenge är ett nytt sätt för supportar att tävla tillsammans med sin klubb och sina spelare, och samtidigt kunna vara med och bidra till klubbens ungdomsverksamhet om man som lag är bäst.

Lästips:  Kammarrätten: Främjandeförbudet strider inte mot EU-rätten

Ungdomsverksamheten tar del av prispengarna

Förutom äran att supportar som köper andelar delar på eventuella vinster, kan SHL-klubbarna vinna pengar till sin ungdomsverksamhet. 50 000 kronor går till det lag som tillsammans med sina fans spelat in mest pengar och 50 000 kronor går till det lag som får flest rätt under åttaveckorsperioden.

– Jag har länge haft ett stort travintresse och tycker att det är väldigt roligt att sporterna får ett närmare samarbete och att flera kan få upp ögonen för båda sporterna, säger Jesper Ollas, spelare i Brynäs IF.

Under åttaveckorsperioden byter även fjärde loppet i V75 namn till SHL-loppet. Inför varje lopp blir SHL-lagen tilldelade ett travekipage via lottning, som iklädda lagens matchtröjor tävlar om att samla in poäng till den klubb de representerar.

Det SHL-lag som efter 10 lopp lyckats samla ihop flest poäng vinner 50 000 kronor till sin ungdomsverksamhet.


*** Efter två år av skrivande släpper Magnus Berglund och Frans Fransson boken Hållbar sponsring. Boken beskrivs som en handbok för rättigheter med teori, tips och inspiration. Ett stort fokus har lagts på idrottens samhällsnytta. Läs mer om boken här.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev

Dela den här artikeln:
Gå till Start